#samosasayur Instagram Photos & Videos

samosasayur - 642 posts

Hashtag Popularity

0.8
average comments
11.4
average likes

Latest #samosasayur Posts

  •  5  1  28 September, 2019

Top #samosasayur Posts

  • Hari ke4 berpuasa.
Anak hakak request samosa.
Tapi inti samosa hakak bukan kari macam kebanyakan samosa.

Hakak buat inti kentang carrot macam inti risoles semalam.
Anak hakak tak suka inti kari.
Korang kalau nak buat, tukarkan je inti tu ikut selera korang ya.
Tapi hakak nak bagi tau ni, inti yang hakak buat ni pun sedap gak! 😆

SAMOSA SAYUR

Bahan Inti:
1 carrot, potong dadu
1 kentang holland, potong dadu
daun sup
200ml air
2 sdm tepung gandum
1 sdt lada putih
1 biji telur
gula garam secukupnya
megi cukup rasa

Bahan Tumbuk:
5 bawang merah rose
4 bawang putih

Tumis bahan tumbuk sehingga wangi, masukkan carrot, kentang, daun sup dan air.
Masak sehingga mendidih dan agak lembut masukkan telur, gula, lada putih, garam, megi cukup rasa secukupnya.
Akhir sekali taburkan tepung gandum, kacau sebati. Angkat dan sejukkan.

Cara Menggulung Samosa:

1. Potong menjadi tiga bahagian dari 1 keping kulit popia @tishasfood
2. Gam dua bahagian memanjang dengan menggunakan gam dari campuran tepung gandum dan air.
3. Letakkan sedikit inti di atas kulit popia dan lipat berbentuk segitiga merujuk pada video.
4. Akhir sekali gam hujung-hujung samosa dan siap untuk digoreng.
  • Hari ke4 berpuasa.
    Anak hakak request samosa.
    Tapi inti samosa hakak bukan kari macam kebanyakan samosa.

    Hakak buat inti kentang carrot macam inti risoles semalam.
    Anak hakak tak suka inti kari.
    Korang kalau nak buat, tukarkan je inti tu ikut selera korang ya.
    Tapi hakak nak bagi tau ni, inti yang hakak buat ni pun sedap gak! 😆

    SAMOSA SAYUR

    Bahan Inti:
    1 carrot, potong dadu
    1 kentang holland, potong dadu
    daun sup
    200ml air
    2 sdm tepung gandum
    1 sdt lada putih
    1 biji telur
    gula garam secukupnya
    megi cukup rasa

    Bahan Tumbuk:
    5 bawang merah rose
    4 bawang putih

    Tumis bahan tumbuk sehingga wangi, masukkan carrot, kentang, daun sup dan air.
    Masak sehingga mendidih dan agak lembut masukkan telur, gula, lada putih, garam, megi cukup rasa secukupnya.
    Akhir sekali taburkan tepung gandum, kacau sebati. Angkat dan sejukkan.

    Cara Menggulung Samosa:

    1. Potong menjadi tiga bahagian dari 1 keping kulit popia @tishasfood
    2. Gam dua bahagian memanjang dengan menggunakan gam dari campuran tepung gandum dan air.
    3. Letakkan sedikit inti di atas kulit popia dan lipat berbentuk segitiga merujuk pada video.
    4. Akhir sekali gam hujung-hujung samosa dan siap untuk digoreng.

  •  238  13  9 May, 2019
  • assalamualaikum buu ebook masak apa hari ini ? buat cemilan yuuk buu ebook. ampipit masih penasaran pengen belajar buat samosa. bbrp bulan yll belajar buat samosa tapi ngelipat kulit nya blm rapi. tiap kali digoreng ada isi nya yg keluar dr sela2 lipatan segitiganya. naaah hari ini dicoba lagi. alhamdulillah lebih rapi hasilnya. sekalian ampipit pengen ikutan ngeramein golden apron 2. 
Resep Samosa Ayam Sayur
Bahan :
• 25 kulit spring roll ukuran 15*15 potong 2 sama panjang sisihkan.
Bahan Isi :
• 1/2 kg wortel kukus hingga matang lalu potong kecil 1/2cm x 1/2 cm • 2 buah kentang ukuran sedang kukus lalu potong seukuran wortel
• 1/4 ayam giling
• 2 buah cabe merah besar buang bijinya cincang • 2 buang cabe hijau besar buang bijinya cincang • 1 bombay cincang halus • 2 bawang putih cincang • 5 bawang merah cincang
• 1 sdt garam
• 2 sdm bubuk kare • 2 sdt gula • 1/4 sdt ketumbar bubuk
• 1/2 sdt merica bubuk
HTC :
• panaskan minyak tumis semua bawang hingga wangi, masukan semua bumbu, aduk rata. • masukan ayam cincang beri sedikit air masak hingga ayam matang dan air menyusut • masukan semua sayur aduk rata, koreksi rasa. matikan api. sisihkan tunggu dingin.
* siap di isi ke kukit lumpia 
#samosa
#samosaayam
#samosasayur #reseppraktis #masakapahariini #homecooking #homemade #yummy #delicious #foodstagram #foodie #foodphotography #foodgram #foodporn #f52grams #cookpad #cookpadindonesia #masakitusaya #bagikaninspirasimu #ampipitcookingdiary #like4likes #likeforlikes #PejuangGoldenApron2 #berburucelemekemas
  • assalamualaikum buu ebook masak apa hari ini ? buat cemilan yuuk buu ebook. ampipit masih penasaran pengen belajar buat samosa. bbrp bulan yll belajar buat samosa tapi ngelipat kulit nya blm rapi. tiap kali digoreng ada isi nya yg keluar dr sela2 lipatan segitiganya. naaah hari ini dicoba lagi. alhamdulillah lebih rapi hasilnya. sekalian ampipit pengen ikutan ngeramein golden apron 2.
    Resep Samosa Ayam Sayur
    Bahan :
    • 25 kulit spring roll ukuran 15*15 potong 2 sama panjang sisihkan.
    Bahan Isi :
    • 1/2 kg wortel kukus hingga matang lalu potong kecil 1/2cm x 1/2 cm • 2 buah kentang ukuran sedang kukus lalu potong seukuran wortel
    • 1/4 ayam giling
    • 2 buah cabe merah besar buang bijinya cincang • 2 buang cabe hijau besar buang bijinya cincang • 1 bombay cincang halus • 2 bawang putih cincang • 5 bawang merah cincang
    • 1 sdt garam
    • 2 sdm bubuk kare • 2 sdt gula • 1/4 sdt ketumbar bubuk
    • 1/2 sdt merica bubuk
    HTC :
    • panaskan minyak tumis semua bawang hingga wangi, masukan semua bumbu, aduk rata. • masukan ayam cincang beri sedikit air masak hingga ayam matang dan air menyusut • masukan semua sayur aduk rata, koreksi rasa. matikan api. sisihkan tunggu dingin.
    * siap di isi ke kukit lumpia
    #samosa
    #samosaayam
    #samosasayur #reseppraktis #masakapahariini #homecooking #homemade #yummy #delicious #foodstagram #foodie #foodphotography #foodgram #foodporn #f52grams #cookpad #cookpadindonesia #masakitusaya #bagikaninspirasimu #ampipitcookingdiary #like4likes #likeforlikes #PejuangGoldenApron2 #berburucelemekemas

  •  61  5  9 September, 2019