#resepimudah Instagram Photos & Videos

resepimudah - 109.8k posts

Hashtag Popularity

6.2
average comments
395.5
average likes

Latest #resepimudah Posts

  • Set Meatball memang sedap 😋
@waksshake
  • Set Meatball memang sedap 😋
    @waksshake

  •  0  1  1 minute ago
  • Pengat Ubi keledek siap utk mlm ni..klu simpan semalaman lg pekat n sedap nih😋😋😋
#dinner#sedap#resepimudah
  • Pengat Ubi keledek siap utk mlm ni..klu simpan semalaman lg pekat n sedap nih😋😋😋
    #dinner #sedap #resepimudah

  •  19  18  42 minutes ago
  • nak lagi resepi, boleh follow @resepiibu.my

MASH POTATO 😋😍😘 Bahan-bahan untuk kentang putar:

8 biji kentang
1 kotak kecil susu segar
sedikit butter (anggaran 2-3 sudu besar)
secukup rasa serbuk lada hitam dan lada sulah

Cara-cara:

1. Kentang dikupas kulitnya dan dipotong 2. Masukkan kentang ke dalam periuk dan rebus dengan air yang secukupnya sehingga kentang tenggelam. Rebus dalam masa lebih kurang 10 hingga 15 minit dengan api sederhana.
2. Bila kentang sudah empuk, toskan air
3. Masukkan sedikit butter dalam kentang dan lenyek.
4. Masukkan lada sulah dan lada hitam mengikut citarasa. Kalau nak pedas boleh letak lebih.
5. Tuangkan susu sikit demi sedikit (ikut citarasa sebab fungsi susu ini untuk buat mashed potato rasa berlemak dan gebu) dan lenyek lagi sehingga rata..sy guna hand blender nk senang.. Dpt texture halus.

Bahan-bahan Sos (Gravy): - 1 labu bawang besar (dadu)
- 2 ulas bawang putih (dadu)
- 4 sudu butter
- 2 sudu tepung gandum@ jagung
- 2 kiub ayam
- lada hitam dan sulah
- 2 1/2 cawan air

Cara-cara:

1. Cairkan butter dalam kuali dan tumiskan bawang (api sederhana). Biarkan dia bertukar warna sedikit perang (warna caramel )
2. Masukkan tepung gandum/ jagung kacau terus ye sehingga tepung jadi warna coklat atau sehingga warna sos yang korang suka.
3. Masukkan air (sikit2 smbil kacau) dan kacau sehingga sebati.tutup api masuk blender.. Blend sampai semua hancur.
Masak balik atas api sederhana.
4. Masukkan kiub ayam dan juga masukkan sekali lada hitam dan lada sulah secukup rasa mengikut citarasa
5. Kalau kuah terlalu pekat, tambahkan lagi sedikit air.
6. Kacau sehingga rata dan tutup api. Jika sos kentang putar berketul, masukkan sos ke dalam blender dan blend sampai tak berketul.

Kredit: Dapur Cik Lyn

#malaysianfoodie #resepimudah #malaysia #foodpanda #masakan #masak #dapur #makan #makanan #foodpornmalaysia #ketukketukramadhan #sukamakan #sukamasak #masakankampung #kakimakan #makanmakan #makan2 #makanapa #masakapahariini #masaksendiri #lapar #sedapsangat #vitdaily #sedap #sedapgiler
#malaysiafood #makanmakanmakan
  • nak lagi resepi, boleh follow @resepiibu.my

    MASH POTATO 😋😍😘 Bahan-bahan untuk kentang putar:

    8 biji kentang
    1 kotak kecil susu segar
    sedikit butter (anggaran 2-3 sudu besar)
    secukup rasa serbuk lada hitam dan lada sulah

    Cara-cara:

    1. Kentang dikupas kulitnya dan dipotong 2. Masukkan kentang ke dalam periuk dan rebus dengan air yang secukupnya sehingga kentang tenggelam. Rebus dalam masa lebih kurang 10 hingga 15 minit dengan api sederhana.
    2. Bila kentang sudah empuk, toskan air
    3. Masukkan sedikit butter dalam kentang dan lenyek.
    4. Masukkan lada sulah dan lada hitam mengikut citarasa. Kalau nak pedas boleh letak lebih.
    5. Tuangkan susu sikit demi sedikit (ikut citarasa sebab fungsi susu ini untuk buat mashed potato rasa berlemak dan gebu) dan lenyek lagi sehingga rata..sy guna hand blender nk senang.. Dpt texture halus.

    Bahan-bahan Sos (Gravy): - 1 labu bawang besar (dadu)
    - 2 ulas bawang putih (dadu)
    - 4 sudu butter
    - 2 sudu tepung [email protected] jagung
    - 2 kiub ayam
    - lada hitam dan sulah
    - 2 1/2 cawan air

    Cara-cara:

    1. Cairkan butter dalam kuali dan tumiskan bawang (api sederhana). Biarkan dia bertukar warna sedikit perang (warna caramel )
    2. Masukkan tepung gandum/ jagung kacau terus ye sehingga tepung jadi warna coklat atau sehingga warna sos yang korang suka.
    3. Masukkan air (sikit2 smbil kacau) dan kacau sehingga sebati.tutup api masuk blender.. Blend sampai semua hancur.
    Masak balik atas api sederhana.
    4. Masukkan kiub ayam dan juga masukkan sekali lada hitam dan lada sulah secukup rasa mengikut citarasa
    5. Kalau kuah terlalu pekat, tambahkan lagi sedikit air.
    6. Kacau sehingga rata dan tutup api. Jika sos kentang putar berketul, masukkan sos ke dalam blender dan blend sampai tak berketul.

    Kredit: Dapur Cik Lyn

    #malaysianfoodie #resepimudah #malaysia #foodpanda #masakan #masak #dapur #makan #makanan #foodpornmalaysia #ketukketukramadhan #sukamakan #sukamasak #masakankampung #kakimakan #makanmakan #makan2 #makanapa #masakapahariini #masaksendiri #lapar #sedapsangat #vitdaily #sedap #sedapgiler
    #malaysiafood #makanmakanmakan

  •  42  0  46 minutes ago
  • AYAM LEMON CHINESE STYLE
.
Bahan-bahan
2 dada ayam-bersihkan n keringkan
Bahan perap
3 sudu besar tepung jagung
1/2 sudu teh garam
1/2 sudu teh minyak bijan
sedikit pepper
1 biji telur
bahan salut:-campurkan
5 sudu besar tepung
5 sudu besar breadcrumbs
Bahan sos
1 sudu besar sos plum
3 1/2 sudu besar jus lemon
2 sudu besar cuka
sudu besar gula
2 sudu teh tepung jagung
Minyak secukupnya
Cara-cara
01. Perap ayam dengan bahan perap selama 2 jam atau
semalaman.
02. Salut dengan bahan salut n goreng hingga garing n
kekuningan.
03. Potongkan ayam dan letak atas pinggan hidangan.
04. Campur semua bahan sos, didihkan hingga pekat.
05. Curah atas avam tadi dan hidangkan.
  • AYAM LEMON CHINESE STYLE
    .
    Bahan-bahan
    2 dada ayam-bersihkan n keringkan
    Bahan perap
    3 sudu besar tepung jagung
    1/2 sudu teh garam
    1/2 sudu teh minyak bijan
    sedikit pepper
    1 biji telur
    bahan salut:-campurkan
    5 sudu besar tepung
    5 sudu besar breadcrumbs
    Bahan sos
    1 sudu besar sos plum
    3 1/2 sudu besar jus lemon
    2 sudu besar cuka
    sudu besar gula
    2 sudu teh tepung jagung
    Minyak secukupnya
    Cara-cara
    01. Perap ayam dengan bahan perap selama 2 jam atau
    semalaman.
    02. Salut dengan bahan salut n goreng hingga garing n
    kekuningan.
    03. Potongkan ayam dan letak atas pinggan hidangan.
    04. Campur semua bahan sos, didihkan hingga pekat.
    05. Curah atas avam tadi dan hidangkan.

  •  343  3  59 minutes ago
  • Pulut Durian Thailand🇹🇭. Double tap ❤ dulu yer dear sebelum baca resepinya.

Bahan-bahan 
Durian secukupnya

Pulut Kukus
Bahan bahan:
2 cawan beras pulut – rendam semalaman atau 4 jam
1/2 cawan santan pekat + air secukupnya + secubit garam
2 helai daun pandan – carikkan

Cara-cara :
Tos pulut dan masukkan dalam pengukus. Kukus selama 15 minit. Angkat dan masukkan ke dalam bekas. 
Tuang santan yang digaul bersama garam. Gaul bersama santan hingga rata. Tuang santan sedikit sedikit sehingga pulut lembut.  Masukkan kembali pulut ke dalam pengukus bersama daun pandan dan kukus semula selama 20 minit atau hingga masak.

Sos Santan
Bahan bahan:
1/2 cawan santan kotak
1 cawan air 
1 sudu kecil garam - mesti ada rasa masin
1 helai daun pandan 
1 sudu kecil tepung jagung - larutkan dgn sedikit air

Cara cara:
Satukan semua bahan kecuali tepung jagung. Masak sehingga mendidih. Masukkan tepung jagung.  Terus dikacau supaya tidak berketul. Kalau agak cair masukkan sedikit lagi bancuhan tepung. Boleh agak-agak kepekatan yang disukai. Pastikan sos santan mempunyai rasa yang agak masin supaya dapat menyeimbangi rasa manis isi durian dan pulut. . .
.
.
Follow rapat² @resepi.harini
Follow rapat² @resepi.harini
Follow rapat² @resepi.harini

Paid promo available. DM for more info📩
.
Kredit Resepi: Blog Azie Kitchen
Photo:  restorandchowkit
  • Pulut Durian Thailand🇹🇭. Double tap ❤ dulu yer dear sebelum baca resepinya.

    Bahan-bahan 
    Durian secukupnya

    Pulut Kukus
    Bahan bahan:
    2 cawan beras pulut – rendam semalaman atau 4 jam
    1/2 cawan santan pekat + air secukupnya + secubit garam
    2 helai daun pandan – carikkan

    Cara-cara :
    Tos pulut dan masukkan dalam pengukus. Kukus selama 15 minit. Angkat dan masukkan ke dalam bekas.
    Tuang santan yang digaul bersama garam. Gaul bersama santan hingga rata. Tuang santan sedikit sedikit sehingga pulut lembut.  Masukkan kembali pulut ke dalam pengukus bersama daun pandan dan kukus semula selama 20 minit atau hingga masak.

    Sos Santan
    Bahan bahan:
    1/2 cawan santan kotak
    1 cawan air 
    1 sudu kecil garam - mesti ada rasa masin
    1 helai daun pandan 
    1 sudu kecil tepung jagung - larutkan dgn sedikit air

    Cara cara:
    Satukan semua bahan kecuali tepung jagung. Masak sehingga mendidih. Masukkan tepung jagung.  Terus dikacau supaya tidak berketul. Kalau agak cair masukkan sedikit lagi bancuhan tepung. Boleh agak-agak kepekatan yang disukai. Pastikan sos santan mempunyai rasa yang agak masin supaya dapat menyeimbangi rasa manis isi durian dan pulut. . .
    .
    .
    Follow rapat² @resepi.harini
    Follow rapat² @resepi.harini
    Follow rapat² @resepi.harini

    Paid promo available. DM for more info📩
    .
    Kredit Resepi: Blog Azie Kitchen
    Photo:  restorandchowkit

  •  30  1  1 hour ago
  • Picit LOVE 💗 dulu ya kak 😊
• • • • •
ni namanya kuih Bright Eye Susan
update resepi

2 ketul butter
1 1/2 cawan gula
kuning telur shja 2biji
esen vanila
1cwn tepung jagung
2 sudu besar tepung kastad 
5 cwn tepung gandum 
badam cincang
strawberi filling

pukul butter dgn gula smp kembang
masukkan telur sebiji2 pukul smp kembang
masukkan esen vanila
masukkan tepung jagung,tepung kastard & tepung gandum yg diayak sekali
gaul sebati smp boleh bentukkan doh
bulatkan doh kecil2
celup doh dalam putih telur
celup pulak dalam badam cincang
buat lubang ditengah2
pipingkan strawberi filling
bakar dlm suhu 160'c
25minit mengikut oven masing2..
adunan ni dpt dlm 170++ biji..
kalau nk buat sikit just kurangkan bahan je..(butter 1 ketul)

Kredit Resepi : amira othman

Jom follow kak 👉 @resepi_dapur_bunda
  • Picit LOVE 💗 dulu ya kak 😊
    • • • • •
    ni namanya kuih Bright Eye Susan
    update resepi

    2 ketul butter
    1 1/2 cawan gula
    kuning telur shja 2biji
    esen vanila
    1cwn tepung jagung
    2 sudu besar tepung kastad
    5 cwn tepung gandum
    badam cincang
    strawberi filling

    pukul butter dgn gula smp kembang
    masukkan telur sebiji2 pukul smp kembang
    masukkan esen vanila
    masukkan tepung jagung,tepung kastard & tepung gandum yg diayak sekali
    gaul sebati smp boleh bentukkan doh
    bulatkan doh kecil2
    celup doh dalam putih telur
    celup pulak dalam badam cincang
    buat lubang ditengah2
    pipingkan strawberi filling
    bakar dlm suhu 160'c
    25minit mengikut oven masing2..
    adunan ni dpt dlm 170++ biji..
    kalau nk buat sikit just kurangkan bahan je..(butter 1 ketul)

    Kredit Resepi : amira othman

    Jom follow kak 👉 @resepi_dapur_bunda

  •  74  2  1 hour ago
  • Puding Sirap Selasih
.
Bahan A
.
10g agar-agar tali
1/2 cawan gula
3 1/2 cawan air 
2-3 sudu besar biji selasih - rendam dulu dlm air panas
2 helai daun pandan - simpul
Sedikit sirap rose
.
Cara2:
.
👉masak agar-agar dgn air hingga larut agar2
👉masukkan gula.. Kacau rata
👉masuk daun pandan
👉kemudian sedikit sirap rose
👉last masuk biji selasih..kacau sebati
👉tuang dlm loyang/acuan..biarkan sederhana beku
.
Bahan B
.
10g agar-agar tali
1/2 cawan gula 
1 1/2 cawan air
1 tin susu cair 
Secubit garam
.
Cara2:
.
👉masak agar-agar dgn air hingga larut
👉masuk gula.. Kacau rata
👉tuang susu cair..kacau lagi
👉masuk secubit garam..kacau serata
👉tuang perlahan2 atas lapisan sirap tadi
👉bekukan.. Baru masuk dlm peti sejuk
👉potong ikut suka/keluarkan dari acuan

Credit dapur_kakzura
.
 Follow @pans.pandora
Follow @pans.pandora
Follow @pans.pandora
  • Puding Sirap Selasih
    .
    Bahan A
    .
    10g agar-agar tali
    1/2 cawan gula
    3 1/2 cawan air
    2-3 sudu besar biji selasih - rendam dulu dlm air panas
    2 helai daun pandan - simpul
    Sedikit sirap rose
    .
    Cara2:
    .
    👉masak agar-agar dgn air hingga larut agar2
    👉masukkan gula.. Kacau rata
    👉masuk daun pandan
    👉kemudian sedikit sirap rose
    👉last masuk biji selasih..kacau sebati
    👉tuang dlm loyang/acuan..biarkan sederhana beku
    .
    Bahan B
    .
    10g agar-agar tali
    1/2 cawan gula
    1 1/2 cawan air
    1 tin susu cair
    Secubit garam
    .
    Cara2:
    .
    👉masak agar-agar dgn air hingga larut
    👉masuk gula.. Kacau rata
    👉tuang susu cair..kacau lagi
    👉masuk secubit garam..kacau serata
    👉tuang perlahan2 atas lapisan sirap tadi
    👉bekukan.. Baru masuk dlm peti sejuk
    👉potong ikut suka/keluarkan dari acuan

    Credit dapur_kakzura
    .
    Follow @pans.pandora
    Follow @pans.pandora
    Follow @pans.pandora

  •  7  2  1 hour ago

Top #resepimudah Posts

  • Picit Like ye kak ❤️
• • • • • •
Apam nasi

Bahan A

1 cawan nasi 
1 1/2 cawan air

# Blender hingga hancur halus

Bahan B

2 cawan tepung beras (cap teratai)
1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan gula
3 sudu kecil mauripan (penuh sudu)
2 sudu kecil minyak masak
Secubit garam

Cara2 buat:

1) Tuang bahan blender dlm bekas bahan B.. Gaul rata dan sebatikan (agak pekat..biarkan)

2) Tutup bekas.. Perap 2 jam atau sampai naik adunan apam

3) Kacau2 dgn sudu.. Letak pewarna ikut suka.. Biarkan adunan tu naik semula..tapi jangan sampai adunan apam tu naik sangat..bukannya apa..nanti lepas kukus.. Apam tu jadi macam berongga kat dlm.. Atau boleh juga lepas letak pewarna..kacau2 rata..biar seminit dua.. Terus kukus

4) Tuang dlm acuan yg disapu minyak.. Tuang penuh acuan

5) Kukus 15 minit.. Api sederhana besar.. Agak2 suam.. Boleh keluarkan apam.. Sedap makan dgn kelapa putih + secubit garam

Credit @dapur_kakzura
.

Jom follow @resepidelicious
  • Picit Like ye kak ❤️
    • • • • • •
    Apam nasi

    Bahan A

    1 cawan nasi
    1 1/2 cawan air

    # Blender hingga hancur halus

    Bahan B

    2 cawan tepung beras (cap teratai)
    1/2 cawan tepung gandum
    1/2 cawan gula
    3 sudu kecil mauripan (penuh sudu)
    2 sudu kecil minyak masak
    Secubit garam

    Cara2 buat:

    1) Tuang bahan blender dlm bekas bahan B.. Gaul rata dan sebatikan (agak pekat..biarkan)

    2) Tutup bekas.. Perap 2 jam atau sampai naik adunan apam

    3) Kacau2 dgn sudu.. Letak pewarna ikut suka.. Biarkan adunan tu naik semula..tapi jangan sampai adunan apam tu naik sangat..bukannya apa..nanti lepas kukus.. Apam tu jadi macam berongga kat dlm.. Atau boleh juga lepas letak pewarna..kacau2 rata..biar seminit dua.. Terus kukus

    4) Tuang dlm acuan yg disapu minyak.. Tuang penuh acuan

    5) Kukus 15 minit.. Api sederhana besar.. Agak2 suam.. Boleh keluarkan apam.. Sedap makan dgn kelapa putih + secubit garam

    Credit @dapur_kakzura
    .

    Jom follow @resepidelicious

  •  1,761  8  4 November, 2019
  • Picit Like ye kak ❤️
• • • • • •
kek batik buat smlm😬😬
pada penggemar coklat boleh lah cuba nti sbb resepi yg ni mmg kaya dgn coklat😬😬
:
:
: Kek Batik Biskut Merry
@resepi_dapur_cikwani
:
▪️bahan2
-1 paket setengah biskut merry patah2 kan,ketepikan.
-1 ketul butter 250g
-1 tin susu pekat (klu tak suka manis blh kurangkn)
-1 cawan susu cair
-stgh cawan serbuk koko
-3/4 cawan milo
-2 biji telur
:
:
▪️bahan2 topping
-1 cawan whipping cream
-150g milk coklat
-80g dark coklat
-80g coklat cadbury
-butter 2 sudu bsr
:
:
▪️cara2
mula2 cairkan butter bila butter dh cair tutup dlu api dapur  lepastu masukkn milo,serbuk koko & telur kacau sebati dulu bru bukak blk api tu pn perlahan je tkut coklat kita hangit kacau sebati bila dh sebati masukkan susu cair berselang seli dgn susu pekat ,masuk sikit2 ya smpi habis semua lepastu kacau sampai kita punya coklat pekat & keluar letup2 bila dh pekat elok cantik tutup api masukkn biskut yg kita dh patah2 kn gaul sebati masukkn dlm loyang atau bekas kesukaan .loyang tu alas plastik ya supaya senang nk keluarkn nanti.dh hbs masuk dlm loyang simpan dlm peti ais bahagian chiller dlm 1 jam.sambil tu blh la kita buat dia punya topping.masukkn semua bahan2 topping dlm bekas masuk microwave cairkn bila dh cair kacau sebati ambk kek kta td curah la atas dia.lepastu masuk blk dlm peti ais simpan dlm 3 ke 4 jam lg klu nk dptkn potongan yg cantik simpan 1 mlm.dh siap blh potong 🤗
:
:

Jom follow @resepimasaksedap
  • Picit Like ye kak ❤️
    • • • • • •
    kek batik buat smlm😬😬
    pada penggemar coklat boleh lah cuba nti sbb resepi yg ni mmg kaya dgn coklat😬😬
    :
    :
    : Kek Batik Biskut Merry
    @resepi_dapur_cikwani
    :
    ▪️bahan2
    -1 paket setengah biskut merry patah2 kan,ketepikan.
    -1 ketul butter 250g
    -1 tin susu pekat (klu tak suka manis blh kurangkn)
    -1 cawan susu cair
    -stgh cawan serbuk koko
    -3/4 cawan milo
    -2 biji telur
    :
    :
    ▪️bahan2 topping
    -1 cawan whipping cream
    -150g milk coklat
    -80g dark coklat
    -80g coklat cadbury
    -butter 2 sudu bsr
    :
    :
    ▪️cara2
    mula2 cairkan butter bila butter dh cair tutup dlu api dapur lepastu masukkn milo,serbuk koko & telur kacau sebati dulu bru bukak blk api tu pn perlahan je tkut coklat kita hangit kacau sebati bila dh sebati masukkan susu cair berselang seli dgn susu pekat ,masuk sikit2 ya smpi habis semua lepastu kacau sampai kita punya coklat pekat & keluar letup2 bila dh pekat elok cantik tutup api masukkn biskut yg kita dh patah2 kn gaul sebati masukkn dlm loyang atau bekas kesukaan .loyang tu alas plastik ya supaya senang nk keluarkn nanti.dh hbs masuk dlm loyang simpan dlm peti ais bahagian chiller dlm 1 jam.sambil tu blh la kita buat dia punya topping.masukkn semua bahan2 topping dlm bekas masuk microwave cairkn bila dh cair kacau sebati ambk kek kta td curah la atas dia.lepastu masuk blk dlm peti ais simpan dlm 3 ke 4 jam lg klu nk dptkn potongan yg cantik simpan 1 mlm.dh siap blh potong 🤗
    :
    :

    Jom follow @resepimasaksedap

  •  4,069  53  1 November, 2019