#nakbebel Instagram Photos & Videos

nakbebel - 351.1k posts

Latest #nakbebel Posts

  • Ladang Pahala untukmu Para Penuntut Ilmu: Puasa Ayyamul Bidh. Janganlah di sia-siakan!
.
Keutamaan & Dalil puasa ayyamul bidh disebutkan dalam hadits berikut.
.
Dari Ibnu Milhan Al-Qoisiy, dari ayahnya, ia berkata,
.
“Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam biasa memerintahkan pada kami untuk berpuasa pada ayyamul bidh yaitu 13, 14 dan 15 (dari bulan Hijriyah).” Dan beliau bersabda, “Puasa ayyamul bidh itu seperti puasa setahun.” (HR. Abu Daud, no. 2449; An-Nasa’i, no. 2434. Syaikh Al-Albani mengatakan bahwa hadits ini shahih)
.
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam berwasiat kepada 3 orang Sahabat Beliau supaya puasa 3 hari setiap bulan, yaitu; Abu Hurairah, Abu Darda' dan Abu Dzar Radhiyallahu 'Anhum.
[HR. Bukhari, Muslim, dll]
.
Dari ‘Abdullah bin ‘Amr bin Al ‘Ash, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
“Puasa pada 3 hari setiap bulannya adalah seperti puasa sepanjang tahun.” (HR. Bukhari no. 1979)
.
Dia juga berkata, “Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda kepadaku:
‘Puasalah 3 hari dari tiap bulan. Sesungguhnya amal kebaikan itu ganjarannya 10 kali lipat, sehingga ia seperti puasa sepanjang masa.’” (HR. Bukhari no. 1976)
.
Faedah & Manfaat Puasa Tiga Hari Setiap Bulan
.
1. Menghidupkan sunnah Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam.
.
2. Melakukan puasa tiga hari setiap bulannya seperti melakukan puasa sepanjang tahun karena pahala satu kebaikan adalah sepuluh kebaikan semisal. Berarti puasa tiga hari setiap bulan sama dengan puasa sebanyak tiga puluh hari setiap bulan. Jadi seolah-olah ia berpuasa sepanjang tahun.
.
3. Memberikan istirahat pada anggota badan setiap bulannya.
.
Wallahualam
.
Semoga bermanfaat pada Jamaah sekalian, jika ada pertanyaan dapat ditanyakan di Majelis Ilmu ana.
.
Barakallah Fikkum ❤
.
Moga yg lihat post ni Allah kurniakan HIDAYAH.. Aamin YRA 🤲
.
.
اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ
.
🔛 #dakwahbossbabe #roadtoJANNAH
.
#jentikhati #quotejentikhati #sentapjentikhati #dakwahjentikhati
#videojentikhati #repostbydiariluahanhati #diariluahanhati #dakwahlegend #noteformyself
#nakbebel#lawakhambar#nakfakta#lawakkeder#lawakhangit#malaysiatrending#vscomalaysia#igersmalaysia#tar
  • Ladang Pahala untukmu Para Penuntut Ilmu: Puasa Ayyamul Bidh. Janganlah di sia-siakan!
    .
    Keutamaan & Dalil puasa ayyamul bidh disebutkan dalam hadits berikut.
    .
    Dari Ibnu Milhan Al-Qoisiy, dari ayahnya, ia berkata,
    .
    “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam biasa memerintahkan pada kami untuk berpuasa pada ayyamul bidh yaitu 13, 14 dan 15 (dari bulan Hijriyah).” Dan beliau bersabda, “Puasa ayyamul bidh itu seperti puasa setahun.” (HR. Abu Daud, no. 2449; An-Nasa’i, no. 2434. Syaikh Al-Albani mengatakan bahwa hadits ini shahih)
    .
    Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam berwasiat kepada 3 orang Sahabat Beliau supaya puasa 3 hari setiap bulan, yaitu; Abu Hurairah, Abu Darda' dan Abu Dzar Radhiyallahu 'Anhum.
    [HR. Bukhari, Muslim, dll]
    .
    Dari ‘Abdullah bin ‘Amr bin Al ‘Ash, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
    “Puasa pada 3 hari setiap bulannya adalah seperti puasa sepanjang tahun.” (HR. Bukhari no. 1979)
    .
    Dia juga berkata, “Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda kepadaku:
    ‘Puasalah 3 hari dari tiap bulan. Sesungguhnya amal kebaikan itu ganjarannya 10 kali lipat, sehingga ia seperti puasa sepanjang masa.’” (HR. Bukhari no. 1976)
    .
    Faedah & Manfaat Puasa Tiga Hari Setiap Bulan
    .
    1. Menghidupkan sunnah Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam.
    .
    2. Melakukan puasa tiga hari setiap bulannya seperti melakukan puasa sepanjang tahun karena pahala satu kebaikan adalah sepuluh kebaikan semisal. Berarti puasa tiga hari setiap bulan sama dengan puasa sebanyak tiga puluh hari setiap bulan. Jadi seolah-olah ia berpuasa sepanjang tahun.
    .
    3. Memberikan istirahat pada anggota badan setiap bulannya.
    .
    Wallahualam
    .
    Semoga bermanfaat pada Jamaah sekalian, jika ada pertanyaan dapat ditanyakan di Majelis Ilmu ana.
    .
    Barakallah Fikkum ❤
    .
    Moga yg lihat post ni Allah kurniakan HIDAYAH.. Aamin YRA 🤲
    .
    .
    اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ
    .
    🔛 #dakwahbossbabe #roadtoJANNAH
    .
    #jentikhati #quotejentikhati #sentapjentikhati #dakwahjentikhati
    #videojentikhati #repostbydiariluahanhati #diariluahanhati #dakwahlegend #noteformyself
    #nakbebel #lawakhambar #nakfakta #lawakkeder #lawakhangit #malaysiatrending #vscomalaysia #igersmalaysia #tar
  •  5  0  1 hour ago
  • [MAKANAN NI MEMANG BAGUS UNTUK KULIT TAU! 😘] Makanan ape?  Pizza ke?  Rendang ke?  Bukanla guys hahaha! 😆  Sebenarnya kita patut bersyukur sebab ada makanan semula jadi yang tumbuh melata kat muka bumi yang baik untuk kecantikan kulit tau! 🤗

Antara makanan yang korang boleh makan untuk kecantikan korang adalah seperti:

1.  Bayam
Bayam kaya dengan anti oksidan yang menghalang kedutan pada kulit korang.  Selain tu jugak, menguatkan tisu kulit korang jugak tau.

2.  Keledek
Mengandungi vitamin A yang tinggi dan ada anti-radang semulajadi dalam melawan bakteria dan penyebab jerawat.  Juga mengandungi vitamin C yang sembuhkan bekas luka dan jerawat dan sekatakan tona kulit.

3.  Biji labu
Labu kaya dengan zinc yang bagus untuk penghasilan sel-sel kulit baru.  Biji labu pun boleh kawal pengeluaran minyak dalam kulit tau.

4.  Lobak
Beta karotena dalam lobak mampu ditukar menjadi vitamin A.  Secara tak langsung membantu kulit jadi berseri, menghalang kedutan dan perbaiki struktur kulit agar lebih sihat.

5.  Beetroot
Kaya dengan antosianin, yang mampu menghalang kedutan pada kulit.  Rajin makan beetroot, dapatla kulit yang berseri kan? 😊

Selain tu jugak, korang boleh consume #DianzVitamin untuk menjaga kesihatan dan kecantikan kulit korang.  Consume secara konsisten dan teratur, insyaAllah masalah kulit akan selesai dan tona kulit akan menjadi semakin sekata hari demi hari.  Baru jiran-jiran dan member-member korang akan wow tengok korang jadi makin peloles! 
Guys, makanan-makanan ni mudah didapati di pasar-pasar tani kat rumah korang aje.  Cuma korang kenalah rajin-rajinkan diri mencari dan amalkan tips-tips ni ye.  Kalau tak rajin, memang tak dapat kulit cantikla korang sampai bila-bila. 😋
  • [MAKANAN NI MEMANG BAGUS UNTUK KULIT TAU! 😘] Makanan ape?  Pizza ke?  Rendang ke?  Bukanla guys hahaha! 😆  Sebenarnya kita patut bersyukur sebab ada makanan semula jadi yang tumbuh melata kat muka bumi yang baik untuk kecantikan kulit tau! 🤗

    Antara makanan yang korang boleh makan untuk kecantikan korang adalah seperti:

    1.  Bayam
    Bayam kaya dengan anti oksidan yang menghalang kedutan pada kulit korang.  Selain tu jugak, menguatkan tisu kulit korang jugak tau.

    2.  Keledek
    Mengandungi vitamin A yang tinggi dan ada anti-radang semulajadi dalam melawan bakteria dan penyebab jerawat.  Juga mengandungi vitamin C yang sembuhkan bekas luka dan jerawat dan sekatakan tona kulit.

    3.  Biji labu
    Labu kaya dengan zinc yang bagus untuk penghasilan sel-sel kulit baru.  Biji labu pun boleh kawal pengeluaran minyak dalam kulit tau.

    4.  Lobak
    Beta karotena dalam lobak mampu ditukar menjadi vitamin A.  Secara tak langsung membantu kulit jadi berseri, menghalang kedutan dan perbaiki struktur kulit agar lebih sihat.

    5.  Beetroot
    Kaya dengan antosianin, yang mampu menghalang kedutan pada kulit.  Rajin makan beetroot, dapatla kulit yang berseri kan? 😊

    Selain tu jugak, korang boleh consume #DianzVitamin untuk menjaga kesihatan dan kecantikan kulit korang.  Consume secara konsisten dan teratur, insyaAllah masalah kulit akan selesai dan tona kulit akan menjadi semakin sekata hari demi hari.  Baru jiran-jiran dan member-member korang akan wow tengok korang jadi makin peloles!
    Guys, makanan-makanan ni mudah didapati di pasar-pasar tani kat rumah korang aje.  Cuma korang kenalah rajin-rajinkan diri mencari dan amalkan tips-tips ni ye.  Kalau tak rajin, memang tak dapat kulit cantikla korang sampai bila-bila. 😋
  •  3  2  4 hours ago

Top #nakbebel Posts